Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej realizuje wspólnie z Gminą Dębno projekt pn. „Edukacja równych szans w Gminie Dębno”. Projekt uzyskał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Działania 6.9 Programu Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego na lata 2021-2027. Przedsięwzięcie realizowane będzie do końca 2025 roku (okres realizacji: 01.01.2024 r. – 31.12.2025 r.)
Nr projektu: FEPZ.06.09-IP.01-0036/23.
Wnioskodawca: GMINA DĘBNO
Całkowita wartość projektu: 1 921 840,80 zł
Kwota dofinansowania: 1 728 856,80 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 1 632 732,36 zł.
Wysokość wkładu ze środków budżetu państwa: 96 124,44 zł.
Wkład własny: 192 984,00 zł.
Grupa docelowa projektu: Wsparciem objętych zostanie siedem szkół podstawowych w Gminie Dębno. Celem projektu jest poprawa jakości i dostępności kształcenia w szkołach, dla których organem prowadzącym jest Gmina. Bezpośrednim wsparciem zostanie objętych 950 uczniów oraz 105 nauczycieli.
Głównym celem projektu jest: zwiększenie dostępu do wysokiej jakości edukacji dzieciom i młodzieży z terenu gminy Dębno poprzez podniesienie poziomu usług edukacyjnych świadczonych przez 7 szkół podstawowych działających na terenie gminy działających na terenie gminy:
- Szkoła Podstawowa nr 1 w Dębnie
- Szkoła Podstawowa nr 2 w Dębnie
- Szkoła Podstawowa nr 3 w Dębnie
- Szkoła Podstawowa w Cychrach
- Szkoła Podstawowa w Sarbinowie
- Szkoła Podstawowa w Smolnicy
- Szkoła Podstawowa w Różańsku
Cel główny zostanie osiągnięty poprzez następujące cele szczegółowe:
- podniesienie poziomu podstawowych umiejętności edukacyjnych uczniów, co przełoży się na ich lepsze wyniki w nauce.
- zbudowanie trwałego i kompleksowego systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla uczniów poprzez rozwój kompetencji 25 nauczycieli i zakup odpowiedniego wyposażenia.
- rozwój kompetencji 390 uczniów w zakresie przedsiębiorczości, umiejętności społecznych i obywatelskich.
- poprawa kondycji psychologiczno-emocjonalnej obecnych uczniów poprzez ograniczenie zachowań agresywnych i autoagresywnych.
- podniesienie kompetencji zawodowych 50 nauczycieli (w tym 43 kobiet) w zakresie metod edukacji włączającej i niedyskryminacji w celu zwiększenia jakości nauczania w różnorodnej klasie i budowania atmosfery szkoły otwartej na różnorodność i indywidualny potencjał.
- rozwój kompetencji cyfrowych 200 uczniów i uczennic, co ma im pomóc w rozważnym przyjmowaniu treści internetowych.
Działania zaplanowane w projekcie:
- Rozwój umiejętności podstawowych (rozumienia, wielojęzyczności, matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii) uczniów i uczennic poprzez organizację zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, jak i dwóch kursów (umiejętności matematycznych i logicznego myślenia oraz rozwoju umiejętności podstawowych – nauka przez grywalizację);
- Wdrożenie systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego dla szkół wraz ze wsparciem uczniów i uczennic oraz doposażeniem;
- Doradztwo zawodowe dla uczniów i uczennic
- Rozwój kompetencji przedsiębiorczych, społecznych i obywatelskich poprzez organizację warsztatów dla uczniów i uczennic
- Rozwój kompetencji cyfrowych u uczniów i uczennic oraz nauczycieli poprzez warsztaty kompetencji cyfrowych w formie blended learning (dla nauczycieli i dla uczniów)
- Szkolenie w zakresie inkluzywności i równego traktowania z wykorzystaniem rozwiązań e-learningowych
Rezultaty projektowe:
1. Zmiana sytuacji uczniów i uczennic:
- Uczniowie (szczególnie ci w niekorzystnej sytuacji, OZN i/lub uczniowie osiągający niskie wyniki eduk.) dzięki poszerzonej, atrakcyjnej ofercie edukacyjnej poprawią osiągane wyniki nauczania.
- Dodatkowa oferta umożliwi im pełny rozwój ich możliwości psychofizycznych i zwiększenie kompetencji podstawowych i przekrojowych. To z kolei wpłynie na możliwości dotyczące wyboru dalszej szkoły.
- Także wsparcie z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego wesprze ich w dokonywaniu rozsądnych i świadomych wyborów dotyczących kształcenia, co umożliwi im w przyszłości odnalezienie miejsca na rynku pracy zgodnego z indywidualnymi predyspozycjami.
- Dodatkowe wsparcie w projekcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zapobiegnie ich przedwczesnemu opuszczeniu systemu szkolnego oraz wskaże im drogę rozwijania swojego potencjału.
- Nie bez znaczenia jest objęcie uczniów wsparciem psychologiczno-pedagogicznym oraz dotyczącym rozwoju umiejętności społeczno-obywatelskich.
- Poprawa kondycji psycho-emocjonalnej uczniów, która będzie miała odzwierciedlenie w osiąganych przez nich wynikach, poprawie atmosfery w szkole, ale także relacji w rodzinie.
- Lekcje z zakresu tolerancji i równego traktowania otworzą ich na różnorodność postaw i poglądów co wesprze ich wbudowaniu „otwartej” postawy w dorosłym świecie.
2. Zmiana sytuacji nauczycieli:
- Nauczyciele dzięki wsparciu w projekcie zwiększą swoje kompetencje i kwalifikacje, co z jednej strony umożliwi im awans zawodowy, z drugiej ułatwi nauczanie w klasie składającej się z uczniów o zróżnicowanym potencjale społecznym, edukacyjnym i psychicznym.
3. Zmiana sytuacji placówek (podniesienie jakości edukacji w każdej placówce objętej projektem):
- wprowadzenie systemu wsparcia psychologiczno-pedagogicznego
- poprawa wskazanego stanu uczniów to zarówno ograniczenie zachowań aspołecznych uczniów w szkole, ale też zwiększenie ich motywacji do zdobywania wiedzy, budowania zdrowych relacji między rówieśniczych.
- implementacja metod/działań z zakresu edukacji włączającej – dająca szanse rozwoju edukacyjne, psychicznego i emocjonalnego każdego ucznia.
- wypracowanie i wdrążenie w każdej z placówek rozwiązań z zakresu edukacji włączającej (zniwelowane zostaną różnice w jakości kształcenia uczniów o różnych potrzebach psychofizycznych).
- objęcie wszystkich szkół podstawowych z terenu gminy Dębno będzie miało trwały wpływ na jakość oferty edukacyjnej proponowanej przez gminę.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie