Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji realizuje projekt w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS), Priorytet FERS.05 Innowacje społeczne, Działanie 05.01 Innowacje społeczne, w partnerstwie z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Fundacją „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
Projekt dofinansowany jest ze środków budżetu państwa oraz środków UE.
Okres realizacji projektu:
Od 1 sierpnia 2024 r. do 30 listopada 2028 r.
Budżet projektu:
Całkowity budżet projektu: 41 070 480 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków europejskich: 39 016 956 PLN
Dofinansowanie projektu ze środków dotacji celowej: 2 053 524 PLN
Cel główny projektu: opracowanie i przetestowanie w szkołach ponadpodstawowych metody wsparcia dla uczniów/uczennic w kryzysach psychicznych, opartej na wsparciu rówieśniczym, tzw. metodzie peer support.
Punktem wyjścia dla opracowania metody, która zostanie przetestowana w ramach projektu, będą doświadczenia z pierwszych pilotażowych działań krajowych wykorzystujących podejście peer support, a także doświadczenia dotyczące podobnych inicjatyw zagranicznych.
Opracowanie metody oraz potwierdzenie jej skuteczności w teście obejmującym około 200 szkół ponadpodstawowych pozwoli na ocenę możliwości poszerzenia i uzupełnienia oferty działań na rzecz rozwoju środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży, które doświadczają kryzysu psychicznego, oraz ich rodzin.
Główne rezultaty projektu:
- Innowacja społeczna – opracowana i przetestowana metoda wsparcia rówieśniczego peer support do systemowego wdrożenia w szkołach ponadpodstawowych.
- Blisko 200 szkół ponadpodstawowych testujących metodę włączonych w przetestowanie metody.
- Wdrożenie opracowanej metody wsparcia rówieśniczego w szkołach przez ponad 300 osób pracujących w szkole w zawodzie psychologa i pedagoga.
Główne zadania w projekcie:
- Zadanie 1. Opracowanie metodyki rówieśniczego wsparcia (peer support) wraz z obudową dydaktyczną. Planowany termin: sierpień 2024 – luty 2025.
- Zadanie 2. Przetestowanie metody wsparcia rówieśniczego (peer support) w wybranych szkołach. Planowany termin: marzec 2025 – czerwiec 2028.
- Zadanie 3. Opracowanie końcowych rekomendacji w zakresie upowszechniania metody wsparcia rówieśniczego. Planowany termin: lipiec 2028 – listopad 2028.
2 grudnia 2024